A márkám én vagyok! – A személyes brandépítésről néhány szóban
- Nem elég a vállalkozói tevékenységet kitalálni, márkaüzenet is kell!
- Személyes márkatörténetet az archoz
- Állj szóba a közönséggel, folyamatos tartalom szükséges
- A jó PR tanácsadó egy két lábon járó SWOT-analizátor
XIV. Lajosnak nemigen volt szüksége személyes brandépítésre, legalábbis erre következtethetünk a neki tulajdonított Az állam én vagyok! (L’État, c’est moi!), de azóta már bizonyítottan általa soha nem mondott kijelentésből. A vállalkozói lét Don Quijote-i (az egyéni vállalkozók) viszont nem rendelkeznek (szerencsére) ekkora önbizalommal és pláne a Napkirályéhoz hasonló ismertséggel. A márkaépítés hálás, ám nehéz feladata esetükben kihagyhatatlan, de vajon ebben az egyszemélyes keresztes hadjáratban van-e létjogosultsága egy PR-tanácsadónak?
Ha a cégóriások nagy erőt és nem mellesleg milliókat fektetnek abba, hogy a versenytársaikhoz képest definiálják magukat, akkor az egyéni vállalkozóknak szinte kötelező a megkülönböztető jelzés használata. És itt jön a képbe egy tapasztalt szakember, aki a pálya elején az indulás kommunikációs göröngyein átsegíti a vállalkozót.
Egyszemélyes társasjáték
Például úgy, hogy a megbízóval közösen megfogalmazza a márka üzenetét. Az ugyanis, hogy “szeretek lakberendezni!” ebben a társasjátékban nem ér pontot. Az viszont igen, ha megtaláljuk azokat az árnyalatnyi különbségeket, amelyekkel a közönség számára beazonosíthatóvá, szerethetővé válik az egyszemélyes márka.
Minden vállalkozás mögött személyes történetek, szakmai hepehupák, ötletek húzódnak.
Sokszor ezekkel az egyébként remekül elmesélhető storykkal bánnak a legmostohábban a vállalkozók, hiszen saját történeteink rendszerint nekünk nem jelentenek újdonságot és nem is sejtjük, mekkora PR potenciál rejlik bennük.
A profi scriptor a beszélgetések során előbányássza a múltból az elfeledett történeteket, amelyek a fogyasztók/ügyfelek márkához való kötődését alapozzák meg. Egy jól eltalált személyes márkastory ugyanis nagyot lendíthet egy induló vállalkozás ismertté és megjegyezhetővé tételén.
Személyes brandépítés folyamatos márkakommunikációval
Pályakezdő vállalkozóként az üzlet kiépítése és megszilárdítása teszi ki a napok jó részét. Tapasztalatom szerint ebben a nagy igyekezetben gyakran viszont épp a láthatóságot biztosító tartalomgyártás sikkad el. Az már átszűrődött az agyakba, hogy egy weboldal mindenképp szükséges, de hogy az évekig érintetlenül hagyott online tacepao ténylegesen mennyit is tesz a sikerhez, arról általában nem szól a fáma.
Tipikus helyzet, hogy a szépreményű vállalkozó nagy elánnal beleáll a blog- és poszt írásba, de csak azért, hogy néhány bejegyzéssel később hamvába haljon az ügy.
Pedig ha időről időre nem frissül új tartalmakkal a weboldal, azt nem csak a potenciális vásárlók/ügyfelek veszik észre, hanem (még a látogatóknál is jóval hamarabb) a Google is.
A megfelelő szakember ebben az esetben is aranyat ér, hiszen nemcsak a vállalkozás stílusához illeszkedő webszövegek megírását vállalja, de a személyes brand építése érdekében biztosítja a közösségi médiában való jelenlétet, sőt – ha a helyzet úgy kívánja – a sajtómegjelenésekre is felkészít.
Életem könyve
Ritka eset, de azért mégsem példa nélküli, hogy főhősünk egy saját könyvvel szeretne előrukkolni a piacon.
Amennyiben nem érez magában elég késztetést ahhoz, hogy mondanivalóját papírra vesse, egy szellemíró (olyan személy, aki nem saját, hanem a megrendelő nevében írja meg a könyvet) bevonása jelenthet számára megoldást.
A felkért szakember a “szerző” stílusában, az ő történeteire támaszkodva, de a hallottakat a céloknak megfelelően némileg átalakítva, olvasóbarát formában írja meg a memoárt.
Arccal az ismertség felé!
Ugyan nem minden esetben létszükséglet, de nem érdemes elfeledkezni a szakmai fórumokon való felszólalásokról, prezentációkról sem. Különösen akkor, ha vállalkozóként az ismertség, a szakértői státusz megerősítése a célunk, egy jól sikerült beszédben rejlő ziccert egyszerűen tilos kihagyni! A profi szakember a te hangodon, a te stílusodban, veled együttműködve olyan szöveget/prezentációt készít neked, ami atombiztosan hozza a fenti elvárásokat.
Erősségek, gyengeségek és üdítő másféleség
Bónusz. Itt, írásom vége felé még egy érv a profi tartalomgyártó/PR-os mellett. Az ilyen szakember két lábon járó SWOT-analizátorként azzal teszi a legnagyobb szolgálatot megbízójának, hogy objektíven megmutatja annak erősségeit, hiányosságait. Az meg már csak ráadás, hogy az ilyen szaki gyárilag kreatív, azaz nála szériafelszerelésnek számítanak a friss ötletek, és nem jelent kihívást neki a személyes branded újszerű tálalása.
Még csak most izzítod a motorokat? A kezdő lépésekhez jól jönne a segítségünk?
Értem, szóval akkor mikor beszélünk?